5 Kesalahan Usahawan Baru Akan Lakukan
Hye, buat apa semua tu? Harap dalam keadaan baik semuanya.
Mesti ada diantara kita yang minat berniaga kan? Saya ada tip baik nak share dengan anda semua. Tips ini amat
berguna untuk mereka yang baru sahaja nak mula berniaga.
Walaupun berniaga sendiri banyak kelebihannya, ada
sesetengah usahawan gagal menjalankan perniagaan mereka akibat ilmu pengurusan
perniagaan yang kurang.
Kegagalan ini tercetus akibat tidak pandai mengurus dengan
baik ataupun tidak tahu mengurus perniagaan. Orang nak berniaga, kita pun nak
berniaga tetapi ilmu yang tidak mencukupi akan mengundang kepada kelonggaran
dalam menjana keuntungan perniagaan sekaligus membawa ke lembah kerugian.
Mereka yang gagal mengurus sebenarnya merancang untuk gagal.
Walaupun rancangan pengurusan dalam perniagaan telah dibuat dengan teliti
tetapi ianya hanya tinggal menjadi angan-angan mat jenin akibat tidak konsisten
dengan perancangan awal.
Berikut adalah disenaraikan beberapa punca yang menyebabkan
perniagaan gaga5 kesalahan pengurusan setiap usahawan baru akan lakukan.
Sebagai usahawan yang ingin mencapai kejayaan, elakkan daripada sikap seperti
di bawah.
1- Mewujudkan Budaya Yang Tidak Seimbang
Apabila anda baru mula sebagai usahawan, anda mungkin
tergoda untuk mencipta budaya kerja bebas stres. Anda mungkin akan membuat pejabat tanpa jam
kerja atau hari cuti yang tidak terhad.
Pendekatan paling berkesan adalah meningkatkan kepuasan
kerja dan motivasi, tetapi hanya jika mereka seimbang dengan peraturan
berstruktur dan harapan profesional. Ingatlah, budaya kerja anda perlu
seimbang.
2-Pengambilan Pekerja Terlalu Cepat
Sebagai seorang usahawan baru, anda akan bersemangat untuk
mendapatkan pekerja bagi memudahkan urusan perniagaan, tetapi harus diingat
anda tidak boleh tergesa-gesa membuat keputusan pengambilan pekerja anda kerana
jika salah langkah anda akan alami kerugian.
Pekerja pertama anda akan menjadi orang yang membawa anda
melalui peringkat awal perkembangan perniagaan anda, iaitu dari segi kemahiran, motivasi, dan keperibadian. Mereka
akan menentukan sama ada perniagaan anda maju atau sebaliknya.
Luangkan masa anda, semak calon pekerja anda dengan
berhati-hati dan hanya membuat keputusan sebaik sahaja anda menghabiskan masa
yang serius memandangkan pilihan anda.
Standard Operasional Prosedur (SOP) adalah dokumen yang
berkaitan dengan prosedur yang dilakukan secara kronologi untuk menyelesaikan
suatu pekerjaan yang bertujuan untuk memperoleh hasil kerja yang paling efektif
daripada para pekerja.
SOP adalah garis panduan kepada pekerja anda supaya kerja
yang dilakukan adalah ke arah yang
betul. SOP membantu syarikat anda memperkuatkan tabiat kerja yang positif,
secara beransur-ansur menghapuskan tabiat kerja yang buruk dan memastikan
pekerja anda lebih bermotivasi pada masa yang sama.
Tanpa SOP itu, masalah bidang kerja syarikat anda akan
meningkat, pekerja anda boleh keluar masuk sesuka hati dan semangat kerja yang
kurang.
4-Mengabaikan Pekerja.
Sangat mudah untuk memikirkan kakitangan anda sebagai
“kakitangan anda” atau sebagai “pasukan anda,” kerana mereka – anda mengupah
masing-masing dan anda mengharapkan mereka bekerja bersama di bawah identiti
jenama anda.
Tetapi setiap orang yang anda upah adalah individu, dan
semuanya memiliki keunikan dan kelebihan tersendiri. Setiap pekerja mempunyai
kekuatan, kelemahan dan gaya kerja yang memerlukan pendekatan pengurusan
individu.
Cuba menggunakan strategi pengurusan yang sama untuk semua
pekerja anda seperti memotivasikan
mereka dengan cara yang sama atau memberikan maklum balas dengan cara yang
sama. Adalah satu kesalahan yang sangat besar, dan malangnya, jika anda
mempunyai sifat membeza-bezakan seorang pekerja.
5-Belajar Menghormati Cara Kerja Orang Lain.
Apabila anda mengupah ahli pasukan ini atas alasan
mempercayai mereka untuk menjalankan kerja yang mereka tahu bagaimana melakukan
yang terbaik, sama ada itu membuat unjuran kewangan atau kod bertulis.
Jika anda mahu berjaya, anda perlu belajar untuk membiarkan
pasukan anda melakukan kerja mereka sendiri dengan cara mereka sendiri, dan
tidak mengalihkan perhatian mereka dari tugas-tugas tersebut.
Ini bermakna anda tidak boleh melangkah dan melakukan kerja
mereka untuk mereka (walaupun niat anda baik), anda tidak boleh terjatuh dengan
kerja yang tidak berkaitan dengan bidang kepakaran mereka dan anda tidak boleh
meminjamnya apabila mereka sudah mempunyai pelan serangan.
Ia adalah tugas anda untuk menetapkan arahan dan memberikan
tugasan, tetapi untuk sebahagian besar, anda perlu mempercayai pasukan anda
untuk menangani tanggungjawab mereka sendiri dan memberi tumpuan kepada
gambaran besar.
Comments
Post a Comment