5 Kesalahan Usahawan Baru Akan Lakukan




Hye, buat apa semua tu? Harap dalam keadaan baik semuanya. Mesti ada diantara kita yang minat berniaga kan? Saya ada tip baik nak share dengan anda semua. Tips ini amat berguna untuk mereka yang baru sahaja nak mula berniaga.

Walaupun berniaga sendiri banyak kelebihannya, ada sesetengah usahawan gagal menjalankan perniagaan mereka akibat ilmu pengurusan perniagaan yang kurang.

Kegagalan ini tercetus akibat tidak pandai mengurus dengan baik ataupun tidak tahu mengurus perniagaan. Orang nak berniaga, kita pun nak berniaga tetapi ilmu yang tidak mencukupi akan mengundang kepada kelonggaran dalam menjana keuntungan perniagaan sekaligus membawa ke lembah kerugian.

Mereka yang gagal mengurus sebenarnya merancang untuk gagal. Walaupun rancangan pengurusan dalam perniagaan telah dibuat dengan teliti tetapi ianya hanya tinggal menjadi angan-angan mat jenin akibat tidak konsisten dengan perancangan awal.

Berikut adalah disenaraikan beberapa punca yang menyebabkan perniagaan gaga5 kesalahan pengurusan setiap usahawan baru akan lakukan. Sebagai usahawan yang ingin mencapai kejayaan, elakkan daripada sikap seperti di bawah.

1- Mewujudkan Budaya Yang Tidak Seimbang

Apabila anda baru mula sebagai usahawan, anda mungkin tergoda untuk mencipta budaya kerja bebas stres.  Anda mungkin akan membuat pejabat tanpa jam kerja atau hari cuti yang tidak terhad.
Pendekatan paling berkesan adalah meningkatkan kepuasan kerja dan motivasi, tetapi hanya jika mereka seimbang dengan peraturan berstruktur dan harapan profesional. Ingatlah, budaya kerja anda perlu seimbang.

2-Pengambilan Pekerja Terlalu Cepat

Sebagai seorang usahawan baru, anda akan bersemangat untuk mendapatkan pekerja bagi memudahkan urusan perniagaan, tetapi harus diingat anda tidak boleh tergesa-gesa membuat keputusan pengambilan pekerja anda kerana jika salah langkah anda akan alami kerugian.

Pekerja pertama anda akan menjadi orang yang membawa anda melalui peringkat awal perkembangan perniagaan anda, iaitu dari segi  kemahiran, motivasi, dan keperibadian. Mereka akan menentukan sama ada perniagaan anda maju atau sebaliknya.

Luangkan masa anda, semak calon pekerja anda dengan berhati-hati dan hanya membuat keputusan sebaik sahaja anda menghabiskan masa yang serius memandangkan pilihan anda.

 3- Tiada SOP Syarikat

Standard Operasional Prosedur (SOP) adalah dokumen yang berkaitan dengan prosedur yang dilakukan secara kronologi untuk menyelesaikan suatu pekerjaan yang bertujuan untuk memperoleh hasil kerja yang paling efektif daripada para pekerja.

SOP adalah garis panduan kepada pekerja anda supaya kerja yang dilakukan adalah  ke arah yang betul. SOP membantu syarikat anda memperkuatkan tabiat kerja yang positif, secara beransur-ansur menghapuskan tabiat kerja yang buruk dan memastikan pekerja anda lebih bermotivasi pada masa yang sama.

Tanpa SOP itu, masalah bidang kerja syarikat anda akan meningkat, pekerja anda boleh keluar masuk sesuka hati dan semangat kerja yang kurang.

4-Mengabaikan Pekerja.

Sangat mudah untuk memikirkan kakitangan anda sebagai “kakitangan anda” atau sebagai “pasukan anda,” kerana mereka – anda mengupah masing-masing dan anda mengharapkan mereka bekerja bersama di bawah identiti jenama anda.

Tetapi setiap orang yang anda upah adalah individu, dan semuanya memiliki keunikan dan kelebihan tersendiri. Setiap pekerja mempunyai kekuatan, kelemahan dan gaya kerja yang memerlukan pendekatan pengurusan individu.

Cuba menggunakan strategi pengurusan yang sama untuk semua pekerja anda  seperti memotivasikan mereka dengan cara yang sama atau memberikan maklum balas dengan cara yang sama. Adalah satu kesalahan yang sangat besar, dan malangnya, jika anda mempunyai sifat membeza-bezakan seorang pekerja.

5-Belajar Menghormati Cara Kerja Orang Lain.

Apabila anda mengupah ahli pasukan ini atas alasan mempercayai mereka untuk menjalankan kerja yang mereka tahu bagaimana melakukan yang terbaik, sama ada itu membuat unjuran kewangan atau kod bertulis.

Jika anda mahu berjaya, anda perlu belajar untuk membiarkan pasukan anda melakukan kerja mereka sendiri dengan cara mereka sendiri, dan tidak mengalihkan perhatian mereka dari tugas-tugas tersebut.

Ini bermakna anda tidak boleh melangkah dan melakukan kerja mereka untuk mereka (walaupun niat anda baik), anda tidak boleh terjatuh dengan kerja yang tidak berkaitan dengan bidang kepakaran mereka dan anda tidak boleh meminjamnya apabila mereka sudah mempunyai pelan serangan.

Ia adalah tugas anda untuk menetapkan arahan dan memberikan tugasan, tetapi untuk sebahagian besar, anda perlu mempercayai pasukan anda untuk menangani tanggungjawab mereka sendiri dan memberi tumpuan kepada gambaran besar.

Comments

Popular posts from this blog

6 Cara Nak Kelihatan Yakin Ketika Berucap

7 Cara Berkesan Menangi Hati Customer