7 Cara Tingkatkan Engagement Bisness Online
Berniaga? Memang banyak lubang rezeki dalamnya. Tapi, bersedia tak anda nak hadapi cabaran? Bersedia tak anda nak perah idea untuk majukan perniagaan? Semua itu perlukan strategi yang mantap! Terutamanya di era globalisasi ni, semua pakai online kan? So, anda kena join platform online ni, untuk tingkatkan lagi jualan anda.
Kesilapan yang banyak berlaku dalam kalangan peniaga online
adalah memandang mudah pada posting di media sosial bisnes mereka. Main post
sahaja. Asalkan ada sudah cukup.
Memang diakui untuk mendapatkan pengikut yang setia itu
bukan sesuatu yang mudah tetapi ia bukan rumit. Lihat sahaja bagaimana sekarang
orang ramai dengan mudahnya menjadi popular
kerana memperoleh jumlah pengikut yang ramai dengan cara masing-masing.
Pelbagai cara mereka lakukan untuk memastikan pengikut mereka tetap setia
mengikut profil mereka.
Jadi sebagai pemilik bisnes online anda juga wajib peka
dengan hal ini. Lagi-lagi jika anda 100% menggunakan media sosial sebagai platform
untuk berniaga. Kali ini Majalah Niaga kongsikan cara-cara untuk meningkatkan
‘engagement’ dalam page media sosial bisnes anda.
1. Kerap Kemaskini
Ini adalah syarat wajib yang anda harus akur jika anda mahu engagement yang tinggi dalam media
sosial bisnes anda seperti Facebook dan Instagram. Anda perlu mengenalpasti
konten bagaimana yang mampu menarik minat pelanggan sasaran anda. Jangan
terlalu meniru posting orang lain. Lain bisnes lain pendekatannya.
Kekerapan page anda dikemaskini mampu mempengaruhi orang
ramai untuk membuktikan page anda aktif dan tidak hambar. Pelanggan akan
ragu-ragu untuk membeli jika melihat posting paling terkini pada page adalah
beberapa bulan yang lepas. Pelanggan akan fikir anda tidak serius berniaga di
platform tersebut maka mereka kurang yakin untuk berurusan dengan anda.
2. Relevan Dengan Isu Semasa
Kebanyakan page atau akaun yang mempunyai ‘engagement’ yang
tinggi mempunyai konten yang memukau. Cuba untuk jadi kreatif dengan mengaitkan
posting anda dengan isu semasa atau perkara yang sedang ‘trending’. Percayalah
cara ini benar-benar akan memberi kelainan dalam bisnes anda sekali gus menarik
perhatian orang ramai.
Apa sahaja perkara yang mungkin viral ketika itu apabila
dikaitkan dengan produk atau servis yang anda tawarkan mampu melonjakkan jualan
ke tahap yang lebih baik. Ia juga menunjukkan kepada pengikut anda bahawa
bisnes anda peka dengan situasi semasa dan membuatkan mereka tetap mengikuti
(follow) page anda kerana page anda menarik.
3. Menonjol
Jangan jadi biasa-biasa kerana sekarang terlalu ramai orang
berniaga secara online. Kalau anda hanya diam terkaku sambil menunggu pelanggan
datang menyinggah page anda. Jawabnya bisnes anda memang tidak akan tahan lama.
Anda perlu ingat setiap pengguna mengikuti (follow) lebih
dari satu page yang menjual produk atau
servis masing-masing. Kerana itulah pentingnya untuk bisnes anda menonjol
berbanding yang lain.
4. Interaksi Dengan Pelanggan
Ramai peniaga beranggapan interaksi dengan pelanggan cukup
sekadar post gambar dan balas komen-komen mereka di page anda. Kalau anda
berfikir demikian maka anda harus bersaing dengan lebih ramai lagi peniaga lain
yang melakukan cara yang sama.
Bagi meningkatkan ‘engagement’, panggil individu yang banyak
berinteraksi dengan posting anda. Cari jalan untuk menzahirkan penghargaan
kepada mereka. Dan jika anda tidak mempunyai masa untuk melakukan itu semua,
lantik seseorang untuk melakukannya. Ia penting sebenarnya.
5. Personaliti
Anda boleh menggunakan khidmat ‘influencer’ atau selebriti untuk
mempromosikan bisnes anda. Malah lagi bagus lagi jika anda boleh membangunkan
bakat staff anda untuk menjadi wakil media sosial bagi mempromosikan produk
atau servis anda. Lazimnya staff pemasaran lebih sesuai untuk ini tetapi jika
ada staff lain yang mempunyai potensi, apa salahnya bagi mereka peluang.
Malah jika anda menggunakan khidmat dari tenaga kerja
syarikat anda ia lebih menjimatkan berbanding membayar ‘influencer’ atau
selebriti. Impak awalnya mungkin tidak sehebat menggunakan individu yang popular
tetapi konten itu lebih mengujakan kerana staff anda lebih memahami bisnes anda
berbanding orang luar. Tidak mustahil hasil komunikasi yang berkesan mampu
meningkatkan jualan bisnes anda.
Sedangkan page yang viral pun masih menggunakan iklan
berbayar. Oleh itu anda perlu sedar bahawa viral itu tidak kekal lama. Setiap
hari pasti ada sahaja perkara yang viral. Jadi selama mana anda mampu percaya
kuasa viral boleh kekalkan bisnes anda selamanya.
Maka itu jangan lokek untuk peruntukkan sebahagian dana
untuk pemasaran iklan berbayar samada FB Ads, Google Ads, IG Ads dan
platform-platform lain yang menawarkan pengiklanan secara meluas mengikut
pelanggan sasaran anda. Berani untuk laburkan duit demi kelangsungan bisnes
yang berterusan.
7. Masa Yang Tepat
Aspek masa selalu dipandang ringan oleh kebanyakan peniaga
online. Hakikatnya ia sangat penting kerana anda perlu tahu pada waktu bila
paling ramai orang online supaya iklan yang anda buat dilihat oleh mereka.
Lihat juga siapa pelanggan sasaran anda.
Letakkan diri anda dalam rutin
seharian pelanggan sasaran anda maka anda akan tahu bila waktunya mereka akan
online. Ketika itulah anda memulakan serangan.
Contohnya, jika pelanggan sasaran anda adalah golongan
bekerja di waktu pejabat maka anda akan tahu waktu pagi sebelum mula bekerja
dan ketika waktu rehat lazimnya mereka akan online. Lain pula jika pelanggan
sasaran anda suri rumah. Jadi kaji aspek masa ini dengan sebaiknya.
Comments
Post a Comment